مشکل عدم تامین فشار لازم توسط پمپ

مشکل عدم تامین فشار لازم توسط پمپ

 مشکل عدم تامین فشار لازم توسط پمپ

پمپ ها نقش بسیار مهمی در تصفیه آب بازی می کنند. پمپ ها، آب را از یک نقطه به نقطه ی دیگر انتقال      می دهند،همچنین فشار افزونه ای که گاهی اوقات برای انجام توابع تصفیه ای مورد نیاز است را فراهم می آورند.پمپ ها برای تزریق مواد شیمیایی لازم برای تصفیه ی آب، تامین هوای فشرده و انتقال آب تصفیه شده به محل استفاده به کار می روند.پمپ ها عمدتا به نیروی الکتریسیته وابسته اند، اما دو پمپی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرنداز آبی که تصفیه می شود به عنوان منبع انرژی خود استفاده می کنند.

پمپ های زیر نماینده اقسام بسیاری از پمپ ها هستند که در تصفیه آب مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

در دستگاه تصفیه آب حداقل فشار باید 50psi باشد و در بسیاری از مواقع ، پمپ دستگاه تصفیه آب بخوبی کار نمی کندو فشار کافی برای عملکرد دستگاه تصفیه آب فراهم نمی شود.برای اینکه اطمینان حاصل کنیم فشار لازم توسط پمپ تامین نمی شود و مشکل عدم تامین فشار لازم توسط پمپ را داریم

ابتدا دستگاه را روشن کرده و شیر مخزن را میبندیم و شیر برداشت را باز میکنیم.بعد از حصول اطمینان از کار کردن پمپ باید عدد گیج روی دستگاه را نگاه کنیم.اگر عدد گیج بیشتر از 50psi بود در نتیجه فشار دستگاه مناسب میباشد و لی اگر میزان فشار کمتر از 50psi بود ، بنابراین مشکل عدم تامین فشار لازم توسط پمپ وجود دارد و باید این مشکل عیب یابی و برطرف شود.

 

مراحل بر طرف کردن عیب دستگاه:

الف. چک کردن میزان تولید آب تصفیه شده:ابتدا شیر مخزن و شیر میکس را ببندید و شیر برداشت را باز کنید

و اجازه دهید دستگاه شروع به کار کند . حدود 1 دقیقه بعد به میزان آب خروجی نگاهی بیندازید.میزان این آب باید یک باریکه کم از آب باشد . در شکل زیر ، میزان حدودی آنرا مشاهده می کنید .

 

بعد از انجام این مراحل دو احتمال وجود دارد:

احتمال اول: اگر میزان آب خروجی بیشتر از این حالت بود باید این نکات را رعایت کنید :

1. ابتدا اطمینان حاصل کنید که شیر میکس دستگاه تصفیه آب را بسته اید.در واقع بیشتر مواقعی که فکر میکنید شیر میکس دستگاه تصفیه آب را بسته اید،آب از آن عبور می کند پس باید در حالتی شیر کاملا بسته است،لوله خروجی آن را باز کنید و ببینید آبی از آن رد میشود یا نه.

 

2. اطمینان حاصل کنید که درون هوزینگ آن،فیلتر ممبران وجود داشته باشد.پس هوزینگ را چک کنید که آیا فیلتر در آن وجود دارد یا خیر، متاسفانه برخی اوقات فراموش می شود که فیلتر ممبران در هوزینگ قرار داده شود.

 

3. اگر فکر میکند دستگاه تصفیه آب خراب شده است و میزان زیادی آب را عبور میده امکان این را دارد که مشکل از دستگاه چهار راهی باشد،پس بهتر است لوله ورودی آب را از آن خارج کنید و به پمپ به صورت مستقیم به ممبران اتصالی ایجاد کنید.
پس از این کار شما باید خروجی ممبران دستگاه تصفیه آب را چک کنید که اگر حجم میزان آن کمتر شده است،باید بدانید که چهار راهی دستگاه خراب شده است و نیاز دارید که آن را در اسرع وقت تعویض کنیدو یا اینکه اگر وقت آن را ندارید،شیر برقی را به جای چهار راهی در سیستم قرار دهید.

 

4. اگر فکر میکنید که فیلتر ممبران در جای خود نیست و یا هوزینگ ممبران خراب شده استمیتوانید به راحتی آن را بیرون بیاورید و هوزیک و فیلتر ممبران را بررسی کنیدو برای اینکه بتوانید تاثیر آن را ببینید و چک کنید،کافی است که تفلونی را بر روی اورینگهای ممبران بپیچانید. بد نیست که بدانید کسی روش دقیقی برای بررسی خرابی اورینگ ها و هوزینگ ها ندارد.

 

5. اگر میبینید که هیچ کدام از موارد بالا در دستگاه تصفیه آب شما اثری از آن ها یافت نمیشود، باید بدانید که احتمال خرابی فیلتر ممبران بسیار بالا است و آب با حجم و میزان زیادی را عبور میدهد،پس بهتر است هر چه زودتر یک فیلتر ممبران جدیدی را تهیه کنید و در سیستم بگذارید،اگر مشکل بر طرف شدکه باید بدانید مشکل از فیلتر ممبران بوده و اگر مشکل مجددا برپا است باید موارد ذکر شده را بیشتر بررسی کنید و با دقت “۴” مطالعه کنید.

 

ب. اگر میزان آب خروجی برابر و یا کمتر از عکس بود و فشار پمپ نیز کمتر از 50psi باشد، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- چک کردن میزان خروجیآب به فاضلاب : این کار را به دو روش میتوان انجام داد:در روش اول لوله آب خروجی از دستگاه تصفیه آب را به فاضلاب از محل اتصالش خارج کنیدو در حالتی که دستگاه تصفیه آب در حال کار میباشد، میزان خروجی آنرا نگاه بیندازید .

میزان خروجی آن باید در حدود مقدار مشخص در عکس باشد .

اگر بیشتر بود مشکل از قطعه محدود کننده فاضلاب است که یا خراب شده است و یا روی دستگاه وجود ندارد .
همچنین با یک روش دیگر میتوان آنرا چک کرد به این صورت که لوله فاضلاب را خم کنید تا مسیر این لوله مسدود شود . آگر فشار بالا رفت و بالاتر از 100psi شد ،احتمالا یا محدود کننده فاضلاب وجود ندارد و یا خراب شده است که بهتر است تعویض شود و اگر تغییر کمتر از 100psi بود به سراغ مرحله بعد بروید .

 

3- چک کردن میزان آب ورودی به دستگاه : اگر میزان آب ورودی به دستگاه فشار کمی داشته باشداحتمال دارد علت افت فشار دستگاه نیز همین باشد.اما اگر مقدار آب ورودی به دستگاه در حد نرمال و با فشار مناسب بود اشکال در جای دیگری است.

 

4- گاهی اوقات با خراب شدن هد یا کلگی موتور فشار دستگاه کم میشود که باید هد تعویض گردد. تشخیص خرابی هد یا کلگی فقط تست آن میباشد و روشی برای تشخیص خرابی آن وجود ندارد.

 

5- یکی دیگر از علل افت فشار ضعیف شدن ترانس میباشد که باعث میشود برق کافی به پمپ نرسیده و پمپ توان کافی نداشته باشد.راه تشخیص آن نیز با استفاده از ولت متر استبه این صورت که با استفاده از آن مقدار ولتاژ خروجی ترانس را اندازه میگیریمو در صورتی که مقدار آن از 24 ولت کمتر بود باید ترانس تعویض شود.

 

6- ممکن است خود پمپ بر اثر استفاده طولانی و عدم مراقبت از آن خراب شده باشدو ضعیف و سخت کار کند. در این صورت پمپ یا باید تعویض شود یا تعمیر.

 

نکات مهم:

– گاهی اوقات گیج فشار خراب است و فشار را بدرستی نشان نمی دهد . اگر پمپ فشار کافی را ایجاد نکند ، فیلتر ممبران بسیار زودتر از زمان مقرر خود خراب خواهد شدو همچنین ممکن است سنسور فشار بالا دستور خاموش شدن پمپ را ندهدکه خرابی پمپ را در پی خواهد داشت. معمولا با چک کردن موارد بالا به نتیجه خواهید رسید اما اگر به نتیجه نرسیدید ،باید کمی خلاقیت به خرج دهید و خودتان به دنبال موارد دیگری بگردید که معمولا مواردی نادر هستند.

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.