راه حل مشکل بوی بد در دستگاه تصفیه آب

مشکل بوی بد دستگاه

مشکل بوی بد در دستگاه تصفیه آب

طعم و بوی نامطبوع نشان دهنده وجود یک مشکل و حضور یک میهمان ناخوانده در دستگاه تصفیه آب می باشد.زیرا در صورتیکه دستگاه تصفیه آب کار خود را به درستی انجام دهد .دلیلی برای وجود بوی بد وجود نخواهد داشت.آب سالم و گوارا معمولا دارای بو نیست و بو معمولا خبر از فساد یا عوامل میکروبی میدهدکه حتما باید آنرا جدی بگیرید .بنابراین وجود بو و طعم نامطبوع در آب تصفیه شده غیرطبیعی است و باید نسبت به آن حساس باشید و بدون فوت وقت جهت رفع آن اقدام نمایید.

 

حذف کلر موجود در آب

کلر موجود در آب یک ضدعفونی کننده قوی می باشدکه در فیلترهای کربنی،  مرحله دوم و سوم دستگاه تصفیه آب حذف می شود. بنابراین در صورتیکه سرویس و نگهداری دستگاه بدرستی صورت نپذیرد،زمینه برای رشد باکتری و شیوع آلودگی در همه قسمت های دستگاه بیشتر فراهم می شود.

در دستگاههای تصفیه آب ، چون کلر موجود در آب بعد از عبور از فیلتر مرحله 2 حذف میشود و آب خالص وجود دارد در صورت وجود آلودگی بسیار کم نیز امکان رشد آلودگی به آسانی میسر خواهد بود . آلودگی ها ممکن است رشد کنند و باعث تغییر در طعم و بوی آب شوند که باید هر چه زودتر نسبت به رفع آن اقدام نمایید . فیلترهای کربنی توانایی رفع و اصلاح بوی آب را دارند ولی اگر میزان آن از حد خود بالاتر رود ، برای مصرف کننده محسوس خواهد بود . بیشتر افراد همیشه منشاء این بو را از مخزن میدانند ولی همیشه اینگونه نیست.

 

علل ایجاد بوی نامطبوع در آب :

1- استفاده از فیلترهای بی کیفیت
2- عدم تعویض فیلترها در زمان مقرر
3- باقی ماندن آب به مدت زیاد و بدون استفاده در دستگاه
4- آلودگی خارجی یک جایی از دستگاه

 

نحوه رفع بوی ناخوشایند و گندیدگی:

منشاء ایجاد بوی ناخوشایند در آب هرجایی میتواند باشد  و اصلا مکان مشخصی ندارد . شما باید با امتحان و باز بینی مرحله به مرحله منشاء آنرا پیدا کنید .  هرچه دیرتر منشاء آلودگی را پیدا کنید ، آلودگی گسترش می یابد و بخش های بیشتری را درگیر خواهد کرد .

 

برای رفع مشکل بوی ناخوشایند و گندیدگی آب مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

گام اول:

دستگاه را خاموش کنید و یا دوشاخه برق را جدا کنید. سپس یکبار آب از قبل مانده را بصورت کامل خالی کنید. پس از گذشت چند دقیقه باید خالی شود برای اطمینان می توانید آنرا را چک کنید، اگر آب داخل مخزن بصورت کامل خالی شده باشد وزن آن باید حدودا 1/5 کیلوگرم باشد. با تکان دادن می توانید مقدار آب باقی مانده را چک کنید .اگر آب بصورت کامل خارج نشده باشد می تواند یکی از عوامل تولید بوی بد باشد. احتمال دارد هوای فشرده داخل آن کم شده باشد که در این مرحله باید بوسیله یک تلمبه دستی تا حدودا 7 بار هوا به داخل آن تزریق کنید. معمولا بر روی مخازن ذخیره آب یک عدد برچسب مشخصات فنی و محدوده مجاز هوای داخل مخزن را درج کرده اند

 

گام دوم:

شیر خروجی مخزن را ببندید تا آب مستقیما از فیلترها به شیر برداشت هدایت شود. در صورتیکه مشکل رفع شد، ایراد از مخزن است و در غیر اینصورت بایستی فیلترها به ترتیب چک شوند. در صورتیکه منشا بو، مخزن باشد با توجه به اینکه امکان باز کردن یا تعویض لاستیک آن وجود ندارد بنابراین اصولی ترین راه تعویض مخزن می باشد، البته بر اساس تجارب بدست آمده در بعضی مواقع شستشوی مخزن با آب یا آب و سرکه باعث از بین رفتن بوی آن می شود که برای انجام این عمل لازم است با استفاده از یک موتور آب را چندین بار با فشار وارد مخزن نمود و سپس تخلیه کرد که انجام آن از عهده سرویسکار باتجربه برمی آید.

 

 گام سوم:

خارج کردن مرحله به مرحله فیلترها از مدار. برای اینکار ابتدا یک اتصال مستقیم از قسمت خروجی آب تصفیه شده ممبران به شیر برداشت انجام دهید.به این ترتیب آب از فیلترهای پست کربن و مینرال, قلیایی و آنتی اکسیدان Antioxidant یا لامپ یوی عبور نمی کند . سپس اگر متوجه رفع بوی بد در آب شدید حتما فیلترهای بعد از ممبران را تعویض کنید .

 

گام چهارم:

اگر تمام موارد فوق را انجام دادید و به نتیجه نرسیدید فیلترهای پیش تصفیه یا همان 3 فیلتر پایینی را بررسی کنید، برای این منظور ابتدا آب ورودی به دستگاه را قطع کنید. این کار به وسیله ی یک عدد شیر گازی دسته آبی کوچک که به لوله آب سرد زیر سینک متصل شده است انجام می شود. سپس برق دستگاه را نیز قطع کنید، فیلتر ها را یکی یکی باز کنید و آنها را بو کنید و اگر احساس کردید که منشاء بو را پیدا کردید آن را تعویض کنید.

 

اگر مشکل بوی بد همچنان باقی است:

حال این سوال پیش می آید که اگر تمام موارد فوق را یکی یکی و به درستی انجام دادیم ولی همچنان بوی بد در دستگاه ما باقی بماند چه کاری باید انجام دهیم. معمولا این اتفاق بسیار نادر است و اگر چنین اتفاقی بیافتد حتما با شرکت یا یک سرویس کار خبره و با تجربه تماس بگیرید و اگر پس از بررسی های طولانی مشکل همچنان به قوت خود باقی ماند باید یک دستگاه تصفیه آب جدید جایگزین کنید.

 

جمع بندی

وقتی منشاء آلودگی را پیدا کردید اگر از فیلتر بود آنرا حتما تعویض کنید و هوزینگ آنرا کاملا بشوییدو مراحل و لوله های بعد از آنرا کامل کنترل کنید و بشویید و در صورت نیاز تعویض نمایید .اگر از مخزن بود سعی کنید آنرا با آب شهری یا شوینده های غیر شیمیایی بشویید( با استفاده از یک پمپ ، آب را وارد آن کنید ) و درصورتیکه رفع نشد آنرا تعویض نماییدوالبته پیشنهاد ما هم همین هست .

 

استفاده از فیلتر های استاندارد

به طور کلی شما باید تک تک بخش ها را باز کنید و مورد بازبینی قرار دهیدو سپس مطابق به نحوه عنوان شده آنرا رفع نمایید .استفاده از یک فیلتر نانو سیلور ( خاصیت ضد میکروب و قارچ ) ،در خروجی دستگاه بسیار توصیه میشود .اگر وقت کافی و یا مهارت لازم برای اینکار را ندارید انجام آنرا به متخصصین در این حوزه واگذار کنید.

عمده فروشی بازار ارمبازار ارم logo

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.