ایجاد رسوب در آب تصفیه شده توسط دستگاه های تصفیه آب

ایجاد رسوب در آب تصفیه شده دستگاه تصفیه آب

 ایجاد رسوب در آب تصفیه شده

بسیاری از مردم با این که یک دستگاه تصفیه آب دارند، گله می کنند که مقداری رسوب در آب خروجی دیده میشود. این مساله خصوصا هنگام جوشاندن آب و در کتری بیشتر می شود. و این سوال برای شما پیش می آید که علت رسوب کتری چیست؟ علت ایجاد رسوب در آب تصفیه شده چیست؟

آب دستگاه تصفیه آب ، نباید در کتری و سماور و … رسوب ایجاد کند و باید خوش طعم و گوارا باشد . اگر مشاهده کردید که آب دستگاه تصفیه آب، در کتری و سماور و … ایجاد رسوب میکند ، مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود .

در این مطلب این مشکل را بررسی میکنیم تا علت آنرا متوجه شویم و بتوانیم آنرا حل کنیم .

علیرغم اینکه سختی آب برای سلامتی انسان ضرر جدی ندارد، اما مشکلات ظاهری ایجاد شده توسط آب با سختی بالا و همینطور مشکلاتی که در خصوص مصرف آب و انرژی برای افراد و خانوارها ایجاد می کند، می بایست به آنها آموزش داده شده و آگاهی لازم در این خصوص را در بین مردم ایجاد شود. سختی آب باعث تشکیل رسوب در سیستم لوله کشی آب و نیز وسایل موجود در منزل که آب از داخل آنها عبور می کند، می شود.

این رسوب، موجب کاهش راندمان عملکرد سیستم آبرسانی منزل خواهد شد.

علاوه بر این مشکل، از آنجائیکه مواد شوینده بهداشتی در تماس با آب با سختی بالا به سختی کف کرده و توان شویندگی کمتری را دارند، مصرف این مواد نیز در هنگام استحمام و یا شستشوی البسه و ظروف در منازلی که سختی آب بالایی دارند، افزایش یافته و در طول زمان هزینه قابل توجهی را برای خانوار بوجود خواهد آورد. سختی آب، ناشی از وجود میزان بالای یونهای کلسیم و منیزیم محلول در آب است. زمانی که آب (که دارای خاصیت حل کنندگی قوی است) از روی بسترهای سنگی مانند سنگ آهک (با فرمول شیمیایی CaCO3) و یا دولومیت (با فرمول شیمیایی CaMg(CO3)2) عبور می کند، این مواد معدنی بتدریج وارد آب شده و میزان سختی آب را بالا می برند.  

چگونه میتوان آهک را از آب حذف کرد؟

۱- استفاده از نرم کننده های آب :

همه ما میدانیم که آب دارای سختی TDS بالا برای سلامتی مفید نیست و موجب بیماری های بسیاری میشود، یکی از راه های کم کردن سختی آب ، حذف کلسیم و منیزیم با استفاده از سدیم است، این راه قابل اجراست ، اما برای سلامتی اصلاً مفید نیست و ما آنرا برای استفاده از آب شرب خوراکی اصلاً توصیه نمیکنیم.

۲- روش اسمز معکوس :

روش اسمز معکوس یکی از روش های صحیح برای پایین آوردن سختی آب است. در این روش از دستگاه تصفیه آب استفاده میشود،در روش اسمز معکوس تصفیه آب از یک فیلتر ممبران تا آب تحت فشار پمپ تصفیه آب از ممبران عبور کرده و املاح غیر ضروری از آب توسط حداقل شش مرحله فیلتراسیون از آب گرفته میشود. فیلترهای دستگاه تصفیه آب نقش بسیار مهمی در پایین آوردن سختی آب و همچنین گرفتن آلودگی ها از آب ایفا میکنند.  

 

ایجاد رسوب در آب تصفیه شده دستگاه تصفیه آب را در هر دو حالت بررسی می کنیم :

الف- دستگاه تصفیه آب فیلتراسیون ساده است:

این نوع آب تصفیه کن نمی تواند رسوب را به طور کامل حذف نماید. با این حال میتوان با ارتقاء دستگاه ، دقت تصفیه آب را تا 100 برابر افزایش داده و میزان رسوب را تا حد زیادی کاهش داد.  

ب- دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا آب شیرین کن است:

این نوع دستگاه آب تصفیه کن هرگز موجب ایجاد رسوب در آب تصفیه شده  باشد. اگر با رسوب در کتری مواجه شدید، موارد ذیل را بررسی کنید:  

بررسی مشکل :

• ابتدا باید مطمئن شویم چنین مشکلی وجود دارد .از نظر ظاهری اگر در ته کتری یا هر جایی دیگر ، رسوب آب را مشاهده کردید ، بنابراین این مشکل وجود دارد . بهتر است آب را با دستگاه سختی سنج نیز کنترل کنید . TDS آب برداشت نباید بیشتر از 150 باشد . اگر TDS آب بیشتر بود ، ایجاد رسوب طبیعی است و ما باید TDS را کاهش دهیم .

بررسی موارد ایجاد مشکل:

دقیقا از خروجی ممبران ، سختی آب را با دستگاه TDS سنج تست بگیرید ( شیر مخزن بسته باشد و شیر برداشت را باز کنید و دستگاه در حال کار باشد ) . محل این خروجی در تصویر زیر با عنوان خروجی آب تصفیه شده علامت گذاری شده است .اگر سختی آب در این نقطه بالا بود ، بنابراین این حالات ممکن است وجود داشته باشد:

الف – ممکن است فیلتر ممبران به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد . بهتر است ممبران را بیرون آورید و روی لوله انتها ممبران کمی تفلون بزنید ( روی اورینگ ها ) . سپس ممبران را بدرستی و با دقت جا بزنید . دوباره تست را انجام دهید . اگر در سختی تغییری ایجاد نشد ، به سراغ مرحله بعدی روید.

ب – TDS آب ورودی به دستگاه تصفیه آب چقدر است ؟ اگر TDS آب منطقه شما بالا باشد ( بیشتر از 1000) ، قدرت دستگاه تصفیه آب محدود است و نمی تواند بیشتر از این آب را تصفیه کند . کاری هم نمیتوان کرد و فقط توصیه میشود که از فیلترهای ممبران با کیفیت بالا استفاده شود.

ج – فیلتر ممبران خراب شده است . اگر موارد قبلی بی تاثیر بود و سختی آب خروجی از ممبران بالا بود، بنابراین فیلتر ممبران خراب شده است و باید تعویض گردد .  

اگر سختی آب در نقطه خروجی از آب تصفیه شده پایین تر از 150ppm بود ، موارد زیر را چک کنید:

1- چک کنید که شیر میکس بسته باشد . باز بودن شیر میکس ، مقداری از آب لوله با سختی بالا را ، با آب تصفیه شده قاطی میکند و سبب بالا رفتن سختی آب میشود . ممکن است این شیر بدرستی تنظیم نشده باشد و میزان زیادی از آب را با آب لوله کشی شهری قاطی کند که سبب افزایش TDS و ایجاد رسوب خواهد شد . دقت کنید که گاهی ممکن است مغزی شیر خراب شده باشد و علارغم بسته بودن شیر ، آب را از خود عبور میدهد

2- ممکن است قطعه چهارراهی خراب شده باشد . چهارراهی را موقتا از مدار خارج کنید و لوله ها را مستقیم به یکدیگر متصل کنید . بعد از چند دقیقه کار کردن دستگاه ، سختی آب خروجی را چک کنید . اگر سختی آب کاهش یافته بود ، بنابراین مشخص میشود که مشکل از همین قطعه چهارراهی بوده است . چهارراهی درون خود یک دیافراگم دارد که بین آب لوله کشی و آب تصفیه شده قرار دارد و گاهی این دیافراگم سوراخ میشود و آب لوله کشی به درون آب تصفیه شده وارد میشود . میتوانید آنرا تعویض کنید و یا پیشنهاد میشود شیر برقی را جایگزین آن کنید.

3- ممکن است فیلتر مینرال کیفیت لازم را نداشته باشد و سبب بالا رفتن بیش از حد TDS آب خروجی شود . حتی گاهی اوقات بر روی TDS تاثیری ندارد و TDS عدد پایینی دارد اما در خروجی آب ، رسوب دیده میشود . فیلتر مینرال را موقتا از مدار خارج کنید تا تاثیر آنرا مشاهده کنید .

دیدگاه شما
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.